Dags for veteranbils status i Sverige

Kära weteranbils-ägare i entuzjasta. Nu är det dags att vi tar vårt ansvar do att bidra do pl battre miljo för alla. Jag älskar mina gamla bilar och det är jag övertygad att även ni där ute gör. Jag tror även det finns många som uppskattar att vi har dem och kör med dem även om de inte själv kan tänka sig att äga en weteranbil. Vi bevarar svensk motorhistoria.

Det finns många som kommer att bli arga och förbannade över mina förslag. Men det är tylko de personer som blir förbannade som vi måste komma åt. Jag tror Sverige jest jednym z krajów związkowych, które są dostępne w różnych krajach i są klasyfikowane. Ingen skatt, knappt någon besiktning längre och väldigt låga försäkringspremier. Vi kan köra var vi vill med våra bilar (fortfarande).

Mitt förslag är att man skall införa en så kallad „płyta kolekcjonerska” for veteranbilar i Sverige. När din bil uppfyller en viss status. Det vill säga, när den har passerat pl besiktning där den bedöms på alla områden, inte bara ur trafiksäkerhetsperspektiv. Utan även i kvalitet på lack, krom, inredning, motor itd. itd. Din bil skall här nå upp till en viss poäng för att få ”status kolekcjonera” och då först blir den skattebefriad.

Om din bil INTE når upp till denna poäng så skall denna påföras skatt och den skall ej vara berättigad aż do specjalnego försäkring. Kanske ej vara tillåten i centrum i större städer.

Observera att jag alltid har värderat originalitet högt när det gäller weteranbilar. Om din bil ex fortfarande är i sin första lack när den är 30 år gammal skall den självklart premieras för det även om det finns spår av användande. Denna poängbedömning kommer att bli svår och komplicerad det är jag väl medveten om. Men med ett väl utarbetat system och beskrivning hur en bil skall besiktigas är jag övertygad om det är genomförbart. Förslagsvis utförs besiktningarna av experterna på respektive märke. Det vill säga märkesklubbarna.

Ęnnu en anledning att genomföra detta system skulle vara att hela försäkringsbranschen skulle bli jätteglad och kanske det kan resultera i lägre premier. Idag har man inte en susning om vad det är dla bilar i vilket värde de har på försäkringsbolagen. Om de direkt kunde se att det var en „Collector” skulle det vara enkelt för dem att ta fram rätt premie och det skulle aldrig vara några problem om det hände något. Som värderingsman för Handelskammaren har jag fått besiktiga många skrotbilar som ägaren försökt påstå vara värda hur mycket som helst och jämfört sin egen bil med concours bilar utomlands. Och jag har även träffat ägare som fått otroligt fina bilar skadade eller stulna och sedan jämför försäkringsbolagen dessa med något skräp de hittat på blocket när de skall lösas ut.

Jag bodde 5 lat w Vancouver Kanada i dawny człowiek i system sådant. Det kan man läsa mer om här. https://www.icbc.com/vehicle-registration/collector-mods/Pages/Collector-vehicles.aspx

Jag skriver detta för att värna om weteranbils hobbyn i Sverige. Det är dags att stanna upp och tänka till. När till och med en kossa kan vara en miljöbov så är det ju bara pl tidsfråga innan man får upp ögonen för våra gamla bilar. Och da är det battre vi är förbereda om vi vill kunna fortsätta åka. Och det är egentligen helt rätt. Człowiek na skale inte kunna pendla med grzech Mercedes 300 diesel z 1983 r., który osiągnął 60,000 milionów och inte betala skatt! Man borde till och med bestraffas för sådana fordon och betala extra

Bądż na bieżąco

Obraz

Newsletter

Zapisując się do naszego biuletynu firmowego, będziesz zawsze na bieżąco z najnowszymi stanami magazynowymi pojazdów!
* wskazuje wymagane

Języki

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish